Gerdab.IR | گرداب

معرفی کتاب| چالش‌های پژوهش در حوزه شبکه‌های اجتماعی: روش‌ها و کاربرد‌ها + دانلود فایل

معرفی کتاب| چالش‌های پژوهش در حوزه شبکه‌های اجتماعی: روش‌ها و کاربرد‌ها + دانلود فایل
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۰

این کتاب توسط جیانکارلو راگوزینی ماریا و پروسپرینا ویتال در مورد چالش‌های موجود در زمینه مطالعه شبکه‌های اجتماعی نوشته شده است.

"پایگاه رسانه ای گرداب جهت اطلاع و افزایش دانش و سواد فضای مجازی مخاطبان خود و به ویژه دانشجویان، پژوهشگران و تصمیم گیران، کتاب‌هایی را در این عرصه معرفی می‌‎کند. بدیهی است انتشار این مطالب، لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست."

به گزارش گرداب - این مجموعه شامل روش‌های ابداعی و مشارکتی پیشرفته در زمینه تجزیه و تحلیل شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌ها در موضوعات مختلف است. همراه با پیشرفت‌های روش‌شناختی جدید اشاره شده در این مجموعه، این کتاب کاربرد‌های جالبی را در زمینه‌های گسترده‌ای از شبکه‌های اجتماعی، از مطالعات سازمانی و اقتصادی، همکاری و نوآوری تا حوزه‌های کم‌تر بحث شده ارائه می‌کند. نویسندگان در این کتاب اقدامات اصلاح شده‌ی پیشنهادی خود را با به‌کارگیری آن‌ها در شبکه فرودگاه‌های ایالات متحده با استفاده از نرم افزار Pajek نمایش داده‌اند.

آن‌ها در بخش‌های ابتدایی کتاب به بررسی وزن هم‌پوشانی تصحیح شده و ضریب خوشه‌بندی می‌پردازند و دو معیار معروف شبکه، وزن هم‌پوشانی یک یال و ضریب خوشه‌بندی یک گره مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بررسی حاکی از آن بوده که این دو معیار برای کار‌های تحلیلی داده‌ها و برای شناسایی عناصر مهم (گره‌ها یا پیوندها) یک شبکه خاص مفید نیستند. در ادامه این قسمت به بررسی چرایی این موضوع پرداخته شده است.

کمی جلوتر، نویسندگان به تجزیه و تحلیل شبکه‌های چند سطحی برای درک سیاست، کارآفرینی نهادی و تغییرات اجتماعی پرداخته‌اند و با استفاده از تجزیه و تحلیل شبکه‌های چند سطحی، تئوری‌های مهم اجتماعی موجود در جامعه را مورد نقد و بررسی قرار داده‌اند.

محققان در قسمت‌های میانی کتاب در خصوص استفاده از تحلیل شبکه در بخش کشاورزی بحث می‌کنند که در واقع با استفاده از تحلیل شبکه، الگو‌های پذیرش CA را در بین ۲۲۲ کشاورز اهل مکزیک بررسی کرده‌اند.
کمی جلوتر، محققان یک مدل تشکیل شبکه را بر اساس داده‌ها پیشنهاد می‌کنند که کاربرد آن مطلقا به لینک‌های مستقیم و نحوه شکل گیری آن‌ها وابسته است؛ و در نهایت در قسمت آخر نویسندگان به بررسی تجربی دو شبکه از سازمان‌های منطقه محلی جنوبی ایتالیا که تمرکزشان بر اقدامات رفاهی بود، می‌پردازند و آن‌ها را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند.

به طور کلی، این کتاب ۲۳۹ صفحه‌ای با در برگرفتن نکات جدید در مورد استفاده از تحلیل شبکه در عرصه‌های مختلف برای دانشجویان، محققین و متخصصان تحلیل شبکه بسیار جذاب و ارزشمند خواهد بود.

عنوان کتاب: چالش‌های پژوهش در حوزه شبکه‌های اجتماعی: روش‌ها و کاربرد‌ها
عنوان اصلی: Challenges in Social Network Research: Methods and Applications
نویسندگان: جیانکارلو راگوزینی ماریا (Giancarlo RagoziniMaria) و پروسپرینا ویتال (Prosperina Vitale)
سال انتشار: ۲۰۲۰
ناشر: Springer

دانلود کتاب